tag:blogger.com,1999:blog-14559320.post7964766839733618775..comments2023-03-23T17:04:47.604+03:30Comments on بازگشت به آینده: علیه عقلانیتالف. قائم پناهhttp://www.blogger.com/profile/04937237711460557310noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-14559320.post-49104307043786500702008-10-30T05:49:00.000+03:302008-10-30T05:49:00.000+03:30سلام دوست نازنين،اين نوشته ات بسيار خام است:) تفکي...سلام دوست نازنين،<BR/>اين نوشته ات بسيار خام است:) تفکيک عقل از تجربه ناشي از عدم شناخت درست هردوست. شناخت مبتني بر آزمايش و تجربه اساساً روش عقلاني است. همانطور در کار پزشکي شما لازم است مراحل آموزش پايه و عالي را طي کرده و طي يک دوران از اندوخته هايتان استفاده کنيد تا بتوانيد بر موفقيت تجربي خود بيافزاييد. در برداشتهاي تجربي در ساير حوزه ها نيز شما لازم است جاي اموزش را دست کم نگيريد. معمولاً عرفاي ايراني عقل را در مقابل عشق قرار داده اند و نه تجربه که همان عقل است. توصيه مي کنم بجاي صرف وقت براي نوشتن کنکاش و دغدغهً ذهني مقداري وقت صرف کرده و در رابطه با موضوع مورد نظر مطالعه کنيد. روش عقلاني همان روش استفاده از دستاوردهاي موجود که بصورت علم و فلسفه مدرن شده است. افراد عامي هرکجا در شناخت پديده ها بلحاظ علمي و فلسفي کم مي آورند بحث تجربهً روحاني را پيش مي کشند. همانطور که يک دکتر با اتکا به دانش و اندوخته هاي علمي و تجربي اش مي تواند در درمان يک بيماري جسمي تجربه اي موفق ارائه دهد، يک متخصص علوم انساني نيز مي تواند در کار روابط اجتماعي، اقتصاد و يا سياست (و هر تخصصي که دارد) بر ميزان تجارب موفق اش بيفزايد. تفاوت نظرات تجربي يک عامي با يک متخصص در ميزان برخورداري آنان از علم و فلسفه (آموزش و تجربه که هردو روش شناخت عقلانيند) مي باشد. اميد است در آينده نوشته هاي پخته تري از شما بخوانم. قربانت عزيزي از راه دورAnonymousnoreply@blogger.com