و ذا النون اذ ذهب مغاضباً فظن ان لن نقدر عليه فنادي في الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و کذلک ننجي المؤمنين

پنجشنبه، دی ۱۵، ۱۳۸۴

شهر مالاکا



حدود سال 1400 شاه توماسيک (سنگاپور فعلي) پارامش وارا از سوي پادشاهي ماجاپاهيت مورد هجوم قرار گرفت. وي در يک روستاي کوچک ماهيگيري در غرب مالزي پناه گرفت و سرانجام پادشاهي مالاکا را تأسيس کرد. از بامداد شکل گيري مالاکا به عنوان يک مرکز تجاري مهم بازرگانان و مسافران مجذوب ترکيب يگانه چند فرهنگي و زيبايي اين سرزمين شده بودند. مهمترين عامل در تاريخ مالاکا موقعيت جغرافيايي آن بوده است. شبه جزيره مالايا اقيانوس هند را از جنوب درياي چين جدا مي کند. در تاريخ باستان شبه جزيره نقطه مناسبي براي پهلوگيري کشتيهاي تجاري هندي و چيني بوده است. در اين مدت فصل طوفاني مناطق شمال شرقي که از دسامبر تا مارس ادامه مي يابد کشتيهاي هندي را به شبه جزيره مالايا مي کشانده است. آنها در آنجا منتظر باد موسمي جنوب شرقي که از ژوئيه تا اکتبر طول مي کشد، مي ماندند تا سفرشان را به سوي چين و برعکس به انجام برسانند

موقعيت: شهر ملاکا در ساحل غربي شبه جزيره مالاي و در مجاورت تنگه مالاکا با فاصله تقريبي 147 کيلومتر از کوالالامپور و بين ايالتهاي نگري سمبيلان و جوهور در مالزي قرار گرفته است. شهر مدرن امروزي مساحتي حدود 658 کيلومتر مربع را پوشانده است

مزاياي جغرافيايي: ملاکا اين مزيت را دارد که در باريکترين قسمت تنگه جايي که آبهاي عميق در نزديکي شبه جزيره قرار مي گيرند واقع شده است. دهانه رودخانه يک لنگرگاه کوچک که در پايين دست تپه مالاکا قرار گرفته است بوجود مي آورد. حاکم و فرماندهانش مي توانند بر فراز اين تپه قلعه اي نظامي بسازند که از راه زميني دسترسي به آن به علت وجود منطقه مردابي مشکل خواهد بود. کشور از سمت غرب در امتداد تنگه مالاکا قرار گرفته و از سمت شرق و شمال با کوهستانهاي بلند و جنگلهاي باراني مرزکشي شده است. خاک دامنه کوهستاني ماسه اي و شوره زار است. مزارع حاصلخيز نيستند و برنج کمي توليد مي کنند بنابراين اهالي کمتر به شغل کشاورزي مي پردازند

آب و هوا: ملاکا در تمام طول سال گرم و شرجي است. متوسط دماي روزانه بين 21 تا 32 درجه سيلسيوس متفاوت است و رطوبت معمولاً حدود 90 درصد است.فصل باراني طي ماههاي سپتامبر و دسامبر مي باشد. هنگام بارندگي اغلب هواي آفتابي براي مدت کوتاهي به ابري تغيير کرده و باران به مدت کوتاه اما با رگباري تند مي بارد

تاريخ: منشأ نام ملاکا براي مدت طولاني مورد بحث تاريخ شناسان بوده است. اما اغلب پذيرفته اند که اين نام از نام نوعي درخت که زماني به فراواني در امتداد رودخانه مالاکا مي روئيده است و ميوه هايي آبدار بار مي آورد گرفته شده است. از نظر تجاري، شهر ملاکا در واقع مرکز تجاري جنوب شرق آسيا، بزرگترين بازار جهان براي کالاهايي از هند و چين و جزاير ادويه بوده است. اما بزرگترين درخشش ملاکا در ستيهندگي نظامي يا رشد و غناي اقتصادي آن نبوده است بلکه نتيجه بالندگي فرهنگ، ادبيات و جامعه مالايي بوده است. ملاکا يک اجتماع قابل توجه جهاني بوده است، ترکيبي از مالايي ها، هنديها (هندوها و مسلمانان)، چينيها، جاواييها، ترکها، اعراب، برمه ايها و سيامي ها در حالي که همگي در صلح و پايندگي و بالندگيش شريک بوده اند

ملاکا در سالهاي اوجش مهمترين بندر در شرق، بين درياي مديترانه و چين شد. بيش از 80 زبان در آن تکلم مي شد و در بعضي دوران تاريخي بيش از 4000 بازرگان در نواحي اختصاصي در شهر اسکان داشتند، نواحي هندي، چيني، جاوايي و ديگران. با آنان به خوبي رفتار مي شد و انبارهاي کالا براي ذخيره کالا در اختيارشان قرار داشت. سياه بندر يا مسؤول بندر به نيازها و مشکلاتشان رسيدگي مي کرد و ناوگان ملاکا که متشکل از 40 تا 100 کشتي بود امنيت بازرگانان و کالاهايشان را تضمين مي کرد. بازرگاناني از پگو در برمه نيز در بندر ملاکا در رفت و آمد بودند؛ سالانه 40 تا 50 کشتي با باري از سنگهاي قيمتي نقره و مواد غذايي به ملاکا مي آمدند. بازرگانان يک ماه در بندر مي ماندند تا کالاهايشان را به فروش برسانند و در عوض در بازگشت به خانه با سفال و ديگر کالاهايي که بوسيله تجار از هند و عربستان مي رسيدند عازم مي شدند. بازرگانان سيامي نيز پيوندهاي تجاري خوبي با ملاکا داشتند. حدود 30 جانک چيني در حالي که باري از برنج، ماهي خشک شده، شراب، ياقوت و بردگان داشتند سالانه به ملاکا مي آمدند. جانکهايي که از لوزن در فيليپين مي آمدند طلا محصولات جنگلي و غذا به ملاکا مي آوردند. منبع غذايي ملاکا در مجمع الجزاير مالاي قرار داشت. اين منطقه همچنين منبع بزرگي از ادويه جات براي عرضه در بازارهاي جهاني در آن زمان در اختيار داشت. کشتيها از ملاکا بطور منظم به دماک، گريسک و جاپارا در شرق جاوه مي رفتند تا اين اقلام ضروري را براي مصرف به خانه ببرند و مجدداً خريد کنند

تمامي فعاليتهاي تجاري بوسيله سلطان و دربارش کنترل مي شدند. آنان در خريد و فروش کالا شرکت مي کردند و بهترين کالاها را در اختيار کارگزارانشان قرار مي دادند، کشتي مي خريدند و مي ساختند، بندر را اداره مي کردند و ماليات وضع مي کردند. سلطان مظفر شاه بطور مستقيم در فعاليتهاي کشتي سازي درگير بود و يکي ديگر از اشراف، ويزر اعظم، تون مطهر از طريق نقش برجسته اي که در بازار داشت يکي از ثروتمندترين مردان ملاکا شد. تنگه مالاکا حفاظ بسيار مناسبي در برابر طوفانهاي شايع در اقيانوسهاي آزاد بوجود مي آورد. در روزهاي آرام بندر مي توانست کشتي هايي اقيانوس پيما را از تمامي نقاط جهان اداره کند. سلطنت ملاکا رابطه خوبي با امپراطوران چيني مينگ بخصوص امپراطور يونگ لو داشت. از اين طريق منطقه از دزدي دريايي در امان شد و به تفاهم و بالندگي رسيد

۱ نظر:

ناشناس گفت...

fekr konam kheily daghigh va vazeh bayan nashoodeh.. nokate mohem bayan va bast dadeh nashoodeh..