و ذا النون اذ ذهب مغاضباً فظن ان لن نقدر عليه فنادي في الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و کذلک ننجي المؤمنين

چهارشنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۶

ناخونک سیاسی 3

نزديک انتخابات هشتم مجلس شوراي اسلامي هستيم. تو هيچ کدوم از انتخابات گذشته يادم نمياد اين قدر از بار سنگين تبليغاتي صدا و سيما در ارتباط با اين موضوع اين طور متنفر شده باشم. تو اخبار دقايق متوالي به پخش گزارشهاي آبکي و چندش آور تبليغاتي در ارتباط با انتخابات اختصاص پيدا مي کنه. خارج از اخبار هم هر شبکه اي رو بگيريد انبوهي از برنامه هايي پخش مي شوند که به هر دري مي کوبند و هر ابتکاري به کار مي زنند تا در اين باره مثلاً تبليغات کنند. سؤالات خنده دار و حتي توهين آميزي که گزارشگران از مصاحبه شوندگان که گاهي آدمهاي مهم و سرشناسي هم هستند مي پرسند نشاندهنده اوج جسارت و توهين صدا و سيماي دولتي نسبت به افکار مخاطبينشه. گذشته از اين که اين وضعيت مي تونه ثمره همزمان و هماهنگ شدن دولت انقلابي تبليغاتي آقاي احمدي نژاد و همقطار تندرو و نورسيده اش در صدا و سيما باشه، گاهي با فکر کردن به اين وضعيت واقعاً نگران مي شم که آيا جمهوري اسلامي چنان ضعيف و بي بنياد شده که براي کسب حمايت مردمي بايد به چنين شيوه هاي سخيف و مبتذل تبليغاتي متمسک بشه؟ فکر مي کنم و بلکه مطمئن هستم اين طور نيست و چنين وضعيت شرم آوري فقط نتيجه رويکرد تبليغات پيشه دولت فعلي و دستگاه تبليغاتي بي ريشه و بي تجربه اشه. خيلي دارم سعي مي کنم تأثيرات منفي چنين رفتارهايي رو من اثري برجاي نذارند و مانع از شرکت کردنم تو انتخابات نشه.

حالا که با يه قضيه سياسي شروع کردم بد نيست با همين موضوع نوشته رو ادامه بدم. ديشب يکي از تالارهاي گفتمان رو مي ديدم که تو يکي از موضوعاتش، از نظر کاربران درباره آقاي احمدي نژاد پرسيده بود. با نکات مثبت شروع کنم؛ موضع گيري انقلابي و سازش ناپذير آقاي احمدي نژاد در برابر آمريکا و اسرائيل در چنين سطحي و در بين همتايانش در ايران و بلکه در سطح سياست بين الملل کم سابقه است و به نظر من بسيار جذاب و ارزشمنده. همکاري و همراهي نزديکي که در اين ارتباط با حزب الله و حماس داشته هم در اين زمينه از نظر من ستودني است. در ارتباط با فعاليتهاي هسته اي هم هرچند به دقت از چندوچون ماجرا خبر ندارم ولي به طور کلي فعاليت و رويکرد دولت آقاي احمدي نژاد به خصوص در مقايسه با رويکرد محافظه کارانه آقاي خاتمي در اين مورد از نکات مثبت و ارزشمند دولت ايشونه. من طرفدار پيگيري سرسختانه مواضع هسته اي فعلي در دولت نهم هستم. قضاوت درباره فعاليتهاي اقتصادي دولت ايشون اما در يه وضعيتي مرزي به سر مي بره. بعضي فعاليتهاش حتماً مثبت و بي سابقه است مثل سهميه بندي کردن سوخت و خصوصي سازي شرکتهاي بزرگ و درآمدزاي دولتي. چنين اقداماتي اگر ادامه پيدا کنند و در طول زمان بهتر عملي شوند حتماً سيماي اقتصادي ايران رو براي هميشه تغيير خواهند داد. اما اقداماتي که در زمينه کنترل قيمتها و توزيع نقدينگي بين مردم انجام داده گويا به طور معکوس به بدتر شدن وضعيت اقتصادي کشور منجر شده و مورد انتقاده. در اين زمينه فکر مي کنم بهتر باشه دولت ايشون کمي از مواضع انقلابي خودشون عقب بکشند و با نصايح کساني که در اين زمينه تجربه بيشتري دارند همدلي بيشتري بکنند. اما در زمينه رويکردهاي اجتماعي سياسي نکات منفي و انتقادات بيشتر مي شوند. رويکرد سياسي راديکال گروه نوظهور اصولگرايان و بدبيني ايشون نسبت به گروههاي سياسي با سابقه تر جمهوري اسلامي و امنيتي و پليسي کردن بيشتر فضاي اجتماعي سياسي جامعه مطمئناً از ويرانگرترين اقدامات دولت نهم بوده. کنترل فضاي عقيدتي سياسي جامعه اگر به صورتی بی ملاحظه و نينديشيده انجام بشه عواقب خانمانسوزش احدي رو در کشور در امان باقي نخواهد گذارد. در مجموع فکر مي کنم کارنامه دولت نهم و گروه نوظهور سياسي وابسته اش رو بايستي از اين جهت که متضمن نوعي تجربه جديد اجتماعي در کشور ما بوده و آنتي تز تأثیرگذاري در برابر ايده اصلاح طلبي مطرح کرده مثبت تلقي کنيم.

هیچ نظری موجود نیست: