و ذا النون اذ ذهب مغاضباً فظن ان لن نقدر عليه فنادي في الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و کذلک ننجي المؤمنين

سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۸۵

تأثیر سوریه در کوردوبا و اسپانیا

تکان دهنده تر از همه سوري شدن گسترده مناظر بود که در اسپانياي قرن هشتم رخ مي داد. اين تغييرات اول از طريق سکونت دسته هايي از مردم سوريه (جنود) در مناطقي همچون سويل و والنسيا رخ داد. دوم چنين تغييراتي از طريق واردات يکجاي انبوه سبکهاي سوري که بوسيله صنوفي از رعاياي اموي که پس از سال 756 در شبه جزيره ازدحام کردند پيش رفت. در درجه سوم استحکام چنين تحولاتي از طريق سياستهاي انديشيده شده امراي اموي و به خصوص عبدالرحمان اول شکل گرفت

معرفي ساختارهاي کشاورزي سوري، دستگاههاي آبي که در سوريه مورد استفاده قرار مي گرفتند، فنون ساختمان سازي سوري و مايه هاي اصلي تزئيني در معماري آن، واردات تدريجي و انديشيده شده سبزيجات سوري، تشکيل دهنده برخي از عناصر متعدد درگير در سوري سازي شهرها و مزارع آندلوس بودند. اينجا ما تنها با اين ادراک سروکار داريم که اين مجموعه عناصر به طور مشخصي عناصري سوري بودند

سويل (ايشبليا) که بوسيله جنود سوري مورد سکونت قرار گرفت بطور مرسوم و سنتي و با بار عاطفي قابل توجهي از سوي نويسندگان و شاعران عرب در شرق و غرب به نحو يکساني به عنوان حمص الآندلوس توصيف شده است و اين ارجاعي است که به شهري با همين نام در سوريه مي دهند. با تمايلي مشابه ابن سعيد يک نويسنده قرن سيزدهم آلکلا لاريل (گرانادا) اشاره مي کند که هيچ شهري در شرق به جز دمشق و حما (شهري در مرکز سوريه) او را به ياد شهر خودش نمي اندازد. و الشقوندي گرانادا را دمشق آندلوس توصيف مي کند. تعجبي نيست که صحنه هاي مربوط به دمشق در فيلم لورنس عربستان در سويل، شهري که عموماً گفته شده است بيش از خود دمشق شبيه دمشق باستاني است فيلمبرداري شد


اين متن ترجمه اي از اين متن است

هیچ نظری موجود نیست: